Draagvlak

Veranderingen brengen vaak weerstand met zich mee. Daarom is het bij een nieuwe marketingstrategie of grote verandering belangrijk om voldoende draagvlak te creëren. Wanneer je marketing initiatieven intern al weinig draagvlak heeft is de kans groot dat het ook extern niet het gewenst resultaat geeft.

Ik geef graag een praktijkvoorbeeldje.

We verzorgen de marketing van een bedrijf dat voor kort enkel in een fysiek winkels zijn zelfgemaakte producten verkoopt. Men besluit om via online kanalen de verkoop internationaal te maken. Door dit succesvol te doen stijgt de omzet met 37%. Dit heeft effect op de productieafdeling die ineens een stuk productiever moet zijn. Hopelijk had inkoop alvast wel voldoende grondstoffen besteld. Er komen meer orders binnen dus de administratie loopt over. Natuurlijk zijn er ook retours gemoeid met online verkopen, ook dat is nieuw voor de organisatie. De pakketjes moeten ook bezorgd worden dus er komt best wat planning (transport) en papierwerk bij kijken…

Klinkt logisch zou je zeggen. Toch zie je vaak weerstand bij marketinginitiatieven die je kan vermijden door een grondige aanpak, duidelijke communicatie en een strak plan (op voorhand).

Dit voorbeeld heeft dan betrekking tot andere afdelingen maar ook in je eigen marketing afdeling (als er die is) of bij je accountmanagers/vertegenwoordigers moet er draagvlak zijn. Ze moeten razend enthousiast zijn over de marketing initiatieven om een optimaal rendement te bekomen.